Nile "Black Seeds of Vengeance"

Omtale - 30.11.-0001 - Skrevet av: Robert Nile er vel et kjent navn for de fleste som hører på rimelig ekstrem deathmetal, de gjorde seg vel også ganske kjent med deres siste skive, In Their Darkened Shrines. Her skal det altså prates om deres nest siste, Black Seeds of Vengeance. Tolv låter spredt på litt i overkant av førti minutter, det sier seg selv at det finnes endel korte låter her, da altså representert i små melodiske snutter i mellom slagene, for å skape den egyptiske stemningen her. Det er vel det mye Nile spiller på og, Egyptisk mytologi, tekster, og konsept kjører hardt på det. Et spennende konsept, for all del. Men nå er det jo musikken som er viktigst. Det som er spesielt med Nile er at de har fire vokalister, jeg vet ikke hva de har pr. i dag, men på denne skiva hadde de fire vokalister, altså; alle bandmedlemmene gjorde sin growleplikt. Det fungerer i grunnen ganske bra, litt variasjon i det orale. Når vi først snakker om vokalen, så er den ganske dyp, og du hører ikke hva de growler med mindre du sitter med tekstene foran deg. Rent musikalsk er de så absolutt ganske flinke, spesielt trommisen slår hardt i fra seg, og det høres.. omtrent igjennom hele skiva. Defenisjonsmessig må vel dette være en småfrekk blanding av deathmetal og grindcore, ganske ekstremt, med andre ord. Det er et par problemer med Black Seeds of Vengeance, for det første er de fleste låtene ganske uptempo, så jeg sliter litt med å skille låtene fra hverandre, siden det går i ganske kjappe trommer, nå ser jeg selvsagt bort ifra de melodiske innslagene mellom låtene. For det andre så synes jeg ikke produksjonen yter full rettferdighet til låtmatrialet, jeg synes den blir litt blodfattig, greier ikke helt å sette fingeren på det. Enkelte av låtene har virkelig noe for seg, spesielt tittelkuttet, og skiva som en helhet fungerer bra om du er sulten på noe ekstremt. Men jeg tviler på om den kommer til å besøke spilleren hver dag. Mulig den vokser dog, 6/10