Symphony X "The Odyssey"

Omtale - 30.11.-0001 - Skrevet av: Robert Nå har denne vært på besøk i CD-spilleren jevnlig siden dagen den ble sluppet, og jeg kan med glede konstantere at dette er ei veldig bra skive ! Faktisk noe av det bedre jeg har hørt de siste årene. Alt fra lyden, konseptet, melodiene, vokalen til låtene i seg selv, er helt genialt arrangert. Denne skiva er endel råere enn de tidligere utgivelsene til Symphony X, med unntak, selvfølgelig, Accoldae II er en vakker rolig sang, Awakenings og deler av tittelsporet er absolutt småmelankolse, vakre greier med melodier de beste kunne drømme om. Jeg vil påstå at det er nesten ikke ett eneste dødpunkt her.. Ok, kanskje ikke Wicked er favoritten, men det er fortsatt ei grom låt. Resten av matrialet er like strekt, hver sang har sin egen personlighet. Gitarist Michael Romeo er en tryllekunstner på gitaren, det skal han ha kreditt for. Personlig synes jeg han spiller rask, imponerende, men fortsatt melodiøst nok til å holde det unna de verste runke-klisjene. Nydelig ! Russel Allen er en gullstrupe av de få, Symphony X sitter på en diamantgruve der. Steike, den mannen er virkelig benådet med syngegaver av de få ! Jeg tilskrive meg et eget avsnitt for tittelsporet, The Odysset, mer episk, monumentalt, storslått låt har jeg aldri hørt ! Romeo har virkelig evner som komponist når det kommer til det symfoniske. Dette er en av de få låtene som varer i over 20 minutter og holder seg like interessant igjennom hele. Det er så mye grome melodier, riff, vokallinjer, stemeninger osv, osv at jeg kan leve en menneskealder bare på denne låta ! Må høres, straks ! Av det den progressive delen av metal/powermetalen er dette det beste jeg har hørt. Jeg har nevnt det før: Men Russel Allen er mannen du vil høre når du vil høre en vokalist (ehh, ja..). Ikke nok med det, de har tilogmed greid å få til hele ni låter på skiva, inkludert denne ! God gjort, og alt er like bra ! Når jeg snakker om ni låter, reffererer jeg selvfølgelig til den limiterte slipcase-tugaven med en nyinnspilling av Masqurade fra deres første album.

Vil du melodier, fantastisk vokal, produksjon, gitarspill og alt annet man kan begære i et helthetlig musikkprodukt; kjøp denne nå !
9/10