Immortal "Sons Of Northern Darkness"

Omtale - 30.11.-0001 - Skrevet av: Robert Nå som Immortal har lagt inn årene, så er det vel strengt talt på tide med en liten anmeldelse av deres siste mesterverk - Sons of northern darkness, nå som jeg allerede har nevnt mesterverk, så har vel sporet for resten av teksten blitt valgt, dette er vagt sagt ikke mindre enn et mesterverk. Folk liker vel ikke å kalle det her black metal lengre, sjanger er egentlig uviktig, det som betyr noe, er at det er slagkraftig, fet og groovy metal med stor M ! Skiva åpner med One By One, der du straks får en snerrende rytme rett i trynet, det første du legger merke til er den usedvanlig kraftfulle lyden, her har de virkelig - etter min mening - tatt et steg framover fra damned in black, enkelte vil vel ha Immortal som i gamle dager, men nå er bare jeg engang kjent med det nye stoffet, og nå er det det som tiltaler meg mest. For å ikke spore av, neste låt ut er tittelsporet, fete riff, nydelig raspete, snerrende vokal, typiske Immortal-tekster (mer trengs vel ikke å sies om det), og mange fete partier. Trommene er også ekstremt fete, faktisk så er det svært tiltalende trommer igjennom hele skiva. Vidre får vi Tyrants, som er en litt seigere låt, meget tøff denne også, etter dette får vi to som ikke setter seg helt i hjernebarken min, og passerer som litt anonyme; Demonium og Within The Dark Mind, men dette er fort glemt når de fyrer igang med skivas feteste låt: In My Kingdom Cold. For en energi ! Dette liker jeg, her er det mange fin-fin temoskifter og herlige partier, toalt en 100% smakfull låt. Abbath spyr ut riff på riff, og Horgh tramper som om det stod om livet. Ikke før du har fått igjen pusten, kommer skivas to mest "episke" låter, om du kan si det sånn. Antarctica og Beyond The North Waves, begge er trege, stemingsfulle, og innehar riff og rytmer verdig de beste. Oppsummert så kan man vel konkludere med at Immortal beveget seg ganske langt fra det opprinnelige lydutrykket, og slår knockout på det meste med sin thrasha black metal. Her er alt på plass, deilige riff, stemninger, nydelig tromming osv. Hva mer kan du be om ? 8/10